Ochrana přejezdů
- Podrobnosti
- Blogy / Ivo Krieshofer|
- 21. červenec 2018|
- ivo krieshofer|
- 10027 x
něco pro piráty s velkým i malým P
Už před čtyřmi roky vyšel na serveru autoforum.cz (http://www.autoforum.cz/bleskovky/v-rusku-brani-vjezdu-na-zeleznicni-prejezd-nejen-zavory-ale-i-bariery-v-silnici-videa/)
článek o tom, jak v Rusku brání bezohledným řidičům vjet na železniční přejezd v době, kdy jsou stažené závory.
Tento úkaz můžeme stále častěji pozorovat i u nás. K nejhorším situacím dochází opakovaně na přejezdech, kde je hustý provoz zejména mezinárodní nákladní přepravy. Protože v těchto místech dochází k opravdu závažným tragediím se ztrátou více lidských životů a četným zraněním, vznikají nákladné plány na podjezdy, nadjezdy či obchvaty, které by havárie vyloučily. Takové stavby vyžadují ke své realizaci mnoho času a stavebních kapacit, takže brzká náprava se nedá tak rychle očekávat. Přestože od uveřejnění onoho článku uplynuly už čtyři roky, udivuje mě, že se realizace podobného opatření u nás neobjevila, ani se o ní nemluví. Navzdory tomu, že je bezpochyby méně nákladná, účinná a brzy uskutečnitelná.
Oč tedy jde?
Ruským nedočkavcům brání v pokračování v jízdě předsunutá zábrana, která se vysune z vozovky ve chvíli stahování závor. V té době už se žádný rozumný člověk na jízdu přes přejezd nevydá a raději počká, až vlak projede, závory se zvednou a červené světlo přestane blikat.
Zmíněnou zábranou je ocelová deska s podpěrou, která se ze silnice zvedne do výše cca 60 cm a vytvoří tak nepřekonatelnou bariéru pro průjezd osobních aut a dodávek a překážku, kterou nemůže ignorovat ani řidič velkého náklaďáku. Pokud ano, určitě se po nárazu probere a zastaví. Dá se předpokládat, že projektanti zábrany takovou možnost zváží a silnici přehradí v dostatečném odstupu od závor.
V žádném případě nemyslím, že by se přejezdy či nadjezdy neměly stavět, mají své výhody, hlavně v tom, že umožňují plynulou jízdu bez čekání před závorami. Dříve, než se během let postaví, by však předsunuté zábrany mohly zachránit mnoho životů a zabránit vážným tragediím.
A napadá mě ještě jeden problém z trochu jiného soudku.
Proč pouštíme na naše území tolik vozů TIR, jestliže předem víme, že se vytvoří kolony na opravovaných dálnicích, jestliže předem víme, že nemají kdo trávit předepsané přestávky atp.? Žijeme v přece v době internetu, takže lze předem spočítat kapacitu přepravy po českých opravovaných silnicích a v případě překročení kapacitních možností přejezd hranic dočasně omezit.
Chápu, že bychom asi poškodili Bulhary, kteří by museli omezit spotřebu španělských rajčat, ale jinak to asi nepůjde, pokud nechceme nadále naštvávat české řidiče a občany postižených obcí.
Ivo Krieshofer
Komentáře
Facebook komentáře
Nejčtenější za poslední týden
- Zapomněli vypnout mikrofon.
- Lidová tvořivost nejen na téma fialové žumpy (X.)
- Nositeľ Nobelovej ceny za ekonomiku Joseph Stiglitz: Východná Európa je dva krát chudobnejšia po vstupe do EÚ
- Putin nabídl Západu „high-tech souboj“
- Z Russkoj Vesny (20.12.2024): Odvetný úder na nepřátelské objekty na Ukrajině
- Lidová tvořivost nejen na téma fialové žumpy (IX.)
Související články