Nákup – Pod blogem uvádím odkaz na způsob tvorby ceny takovéto zakázky. Jako základ stejný pro všechny je snad jen cena holého draku letadla, po něm už nastupuje předlouhá řada proměnných dle požadovaného vybavení jak avionikou, tak palebným systémem, použitou výzbrojí a municí. Nemalou části ceny může být také politická vůle prodat nebo ne.
Provoz – Možná se to nezdá, ale je to možná důležitější, než cena samotného nákupu. Naše přezbrojení z letounů Jas-39 Gripen bude znamenat kompletní výměnu pozemního vybavení a přeškolení leteckého personálu. Navíc jsou F35 poněkud hladovější než jejich předchůdci. Podle některých odhadů činí náklady na letovou hodinu cca 30 000 dolarů, podle jiných i 36 000. Pilot by měl nalétat ročně okolo 150 hodin. Letadel bude 24, minimální počet pilotů bude 2 ale spíš 3/letadlo. Počítat zde umí každý. Ať to pojmete jakkoliv, roční provoz bude v miliardách. Pro odpovědné generály vyvstane Sofiina volba v tom smyslu, které části našeho vojska finančně zaříznout tak, aby bylo na létání.
- Proč F35?
Po dvacetiletce provozu letadel Jas-39 Gripen by nejednomu přišlo logické v tom pokračovat, přičemž pro to hovoří i výše zmíněné vybavení pozemních pracovišť a vyškolený a vycvičený personál. Navíc nám dalo Švédsko velkorysou nabídku, že současné stroje, které provozujeme formou pronájmu, nám bezplatně převedou, v případě zájmu zmodernizují a dodají další letku v nejmodernějším provedení. Při tom by modernizační a servisní střediska umístilo zde. Jaký rozdíl proti konkurenční dodávce, kde bychom každý šroubek nakupovali za mořem. Švédský návrh byl naší nejvyšší válečnicí docela arogantně odmítnut.
- Termín dodání
USA už údajně mají nasmlouvány objednávky na 3300 kusů F35. V současné době je všech provozovaných na světě včetně USA 820ks. Výrobce jich dokáže ročně dodat do 160ks. Takže to vypadá, že na nás přijde řada asi tak v roce 2040. Do té doby bychom zvládli téměř olétat i ty nové Gripeny.
Otázka dneška zní: Jsou vůbec takovéto stíhačky třeba? Na to samozřejmě neexistuje jednoduchá a jednoznačná odpověď, ale máme válku hned vedle, tak se můžeme přes humna podívat, jak se letecky bojuje na Ukrajinou. Vůbec, respektive ano, ale raketami a drony. Stíhačky nejsou využívány z docela prostého důvodu. Dnes je poměrně jednoduché je pomocí řízených střel ze země zasáhnout, stačí na to vojáček s rourou, schovaný za šípkovým keřem. Daleko efektivnější výsledky přinášejí neporovnatelně lacinější drony, které mimo zmíněné láce přinášejí bonus navíc: bojovat jimi je možno z bezpečí krytu, v pantoflích, bez rizika že přijdete o pilota.
Naši představení nám, aby nějak ospravedlnili vysoké výdaje, vyprávějí, že si stíhačky pořizujeme na 40 let, kdyby se koukli přes plot jak se vede současná válka a zkusili se nad tím zamyslet, nechali by dolétat Gripeny a o ničem dalším ani neuvažovali.
Zamyšlení analytika Kechlibara
Historie a metodika tvorby cen zbrojních zakázek
https://dfens-cz.com/ceny-stihacich-letounu-historie-metodiky-ucetni-triky-a-naklady-f-35-pro-cr/