Autor: Ahmad Hafizal Hashim
BRICS, původně zahrnující Brazílii, Rusko, Indii, Čínu a Jižní Afriku, se rozšířil o Saúdskou Arábii, Írán, Etiopii, Egypt a Spojené arabské emiráty. Jako aliance klíčových rozvíjejících se ekonomik hraje BRICS významnou roli v globálním ekonomickém prostředí.
Od svého založení v roce 2009 se skupina stala impozantní silou v mezinárodních záležitostech s primárním zaměřením na posílení obchodu, investic a rozvojové spolupráce. Rostoucí vliv BRICS zdůrazňuje rostoucí význam rozvíjejících se ekonomik, které zpochybňují zavedené normy globální ekonomické síly. Prostřednictvím společného úsilí mají tyto národy za cíl podporovat multipolární světový řád, který podporuje spravedlivější rozdělení ekonomického vlivu.
Začlenění Saúdské Arábie s jejími obrovskými zásobami ropy a Etiopie s rozvíjející se ekonomikou a přírodními zdroji nabízí BRICS+ podstatné ekonomické a demografické výhody. Tato expanze zvyšuje kolektivní HDP a populaci skupiny a posiluje její pozici globální ekonomické velmoci.
Rozšířená aliance BRICS+ má potenciál podpořit mezinárodní obchod, přilákat větší investice, povzbudit technologickou spolupráci a podpořit rozvoj infrastruktury. Kromě toho může snížit závislost na západních institucích a připravit půdu pro vyváženější a diverzifikovanější globální ekonomické prostředí.
Ekonomicky země BRICS+, zejména Čína a Indie, prokázaly působivý růst ve srovnání s pomalejším tempem ekonomik G7. Se svými kombinovanými zdroji a demografickými silami by BRICS+ mohly narušit stávající globální ekonomický řád a zpochybnit dominanci západních ekonomik. Aliance má potenciál řídit reformy v globálních finančních systémech se zaměřením na udržitelnost a řešení globálních nerovností.
BRICS+ se také snaží snížit závislost na západních finančních systémech rozšířením partnerství s hlavními zeměmi vyvážejícími ropu, jako je Saúdská Arábie a Írán. To by mohlo přetvořit globální energetické trhy a zpochybnit vliv zavedených velmocí, jako je Mezinárodní energetická agentura (IEA) a Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC). Začlenění těchto zemí signalizuje posun směrem k multipolárnímu energetickému prostředí, kde rozvíjející se ekonomiky hrají významnější roli v globálních energetických rozhodnutích.
Kromě ekonomiky by BRICS+ mohla sloužit jako geopolitická protiváha zajišťující zastoupení zájmů rozvojových zemí na globální scéně. Aliance podporuje spolupráci jih-jih, vytváří nové finanční instituce a obchodní dohody, které zpochybňují dominanci orgánů vedených Západem, jako je Mezinárodní měnový fond a Světová banka. Posílení ekonomických vazeb v rámci BRICS+ může pomoci řešit systémové nerovnosti v mezinárodním finančním systému a přispět ke spravedlivějšímu globálnímu řádu.
Navzdory svému potenciálu čelí BRICS+ významným výzvám. Různorodé politické systémy a ekonomické priority jejích členů mohou bránit rozhodování a spolupráci. Absence formálního institucionálního rámce situaci dále komplikuje.
Začlenění Saúdské Arábie s jejím jedinečným politickým systémem a odlišnými cíli přidává další vrstvu složitosti. Pro efektivní integraci se BRICS+ musí zaměřit na budování robustních institucí, zvýšení frekvence setkání a využití silných stránek každého členského státu. Učení od úspěšných organizací může pomoci BRICS+ překonat tyto výzvy a posílit vnitřní soudržnost.
Pro efektivní fungování BRICS+ bude zásadní politická a geopolitická dynamika. Podporou dialogu a diplomacie může skupina překonat překážky a vytvořit příznivé prostředí pro spolupráci. Mírové vztahy, respekt k mezinárodnímu právu a strategické plánování jsou nezbytné pro dlouhodobý úspěch BRICS+. Řešením sdílených výzev a společnou prací se skupina může etablovat jako hlavní hráč v mezinárodních vztazích.
Udržitelnost je další klíčovou oblastí, kam musí BRICS+ soustředit své úsilí. V boji proti změně klimatu a zhoršování životního prostředí jsou nezbytné investice do zelených technologií, zvyšování povědomí veřejnosti a zlepšování postupů správy věcí veřejných. Spolupráce na udržitelném rozvoji může vést k inovativním řešením, ekonomické stabilitě a zelenější budoucnosti.
Jednou z klíčových výhod vstupu Malajsie do BRICS+ je ekonomická diverzifikace a obchodní expanze. Členství by umožnilo Malajsii lepší přístup na velké trhy, jako je Čína, Indie a Rusko, a posílilo by vývoz v odvětvích, jako je elektronika, palmový olej a průmyslové zboží. Tato diverzifikace by snížila závislost Malajsie na tradičních západních trzích a posílila by její ekonomickou odolnost.
Členství v BRICS+ by také mohlo přilákat zvýšené přímé zahraniční investice (FDI) z členských zemí, což by pomohlo modernizovat infrastrukturu Malajsie, pokročit v technologických inovacích a posílit klíčová průmyslová odvětví. Společné podniky se zeměmi BRICS+ by mohly dále stimulovat hospodářský růst a stabilitu.
Dalším potenciálním přínosem je finanční spolupráce v rámci BRICS+. Finanční instituce bloku, jako je New Development Bank (NDB), poskytují financování infrastrukturních projektů v rozvíjejících se ekonomikách. Připojením se k BRICS+ měla Malajsie přístup k těmto zdrojům na podporu svých rozvojových iniciativ.
Geopoliticky by členství v BRICS+ mohlo pozvednout globální vliv Malajsie. Jako člen by Malajsie měla silnější hlas v mezinárodních ekonomických a politických diskusích a obhajovala otázky, které se týkají rozvojových zemí, jako je obchodní spravedlnost, změna klimatu a globální bezpečnost. Tento zvýšený vliv by mohl pomoci reformovat struktury globálního vládnutí, aby lépe reprezentovaly rozvíjející se ekonomiky.
Sblížení s BRICS+ by také diverzifikovalo mezinárodní aliance Malajsie a snížilo by její závislost na tradičních západních partnerech, jako jsou Spojené státy a Evropská unie. Pečlivé řízení těchto vztahů a prohlubování vazeb s BRICS+ bude vyžadovat chytrou diplomacii.
Být součástí BRICS+ by mohlo poskytnout větší diplomatickou flexibilitu a posílit roli Malajsie v regionálních a globálních iniciativách. Kromě toho by členství v BRICS+ mohlo být přínosem pro Malajsii prostřednictvím kulturních, vzdělávacích a technologických výměn. Spolupráce v oblasti vědy, techniky a vzdělávání by obohatila lidský kapitál Malajsie a podpořila její sociální a ekonomický rozvoj.
Připojení k BRICS+ však přináší výzvy. Ekonomické a politické rozdíly mezi Malajsií a ostatními členy BRICS+ by mohly zkomplikovat spolupráci. Vyvážený přístup Malajsie ke státním intervencím a svobodě trhu se nemusí shodovat s ekonomikami Číny a Ruska, které jsou více řízeny státem, což může vyžadovat obtížné úpravy. Problémy mohou představovat i politické a ideologické rozdíly. Demokratická správa Malajsie by mohla být v rozporu s autoritářštějšími režimy v rámci BRICS+, což by potenciálně omezovalo její vliv v rámci skupiny.
Malajsie může také čelit potížím při zvládání regionální dynamiky a soupeření mezi členy BRICS+, jako je hraniční napětí mezi Čínou a Indií. Tyto složitosti by mohly představovat rizika pro zahraniční politiku Malajsie a regionální stabilitu.
Vnitrostátně by Malajsie musela sladit své politiky se standardy BRICS+, což by mohlo vyžadovat významné změny v oblasti obchodu, financí a regulačních rámců. Při ochraně dlouhodobých zájmů Malajsie bude zásadní dosáhnout rovnováhy mezi splněním očekávání BRICS+ a zachováním národní suverenity.
Expanze BRICS+ představuje významné příležitosti i zásadní výzvy. Nicméně vnitřní rozmanitost, geopolitické napětí a absence formálního institucionálního rámce by mohly bránit efektivní spolupráci.
Malajsie musí pečlivě procházet těmito složitostmi, aby maximalizovala výhody členství v BRICS+ a zároveň chránila své národní zájmy a udržovala diplomatickou rovnováhu. V konečném důsledku představuje BRICS+ jak transformační příležitost, tak komplexní výzvu pro globální ekonomické řízení.
Plukovník Ahmad Hafizal Hashim je vyšším důstojníkem královského malajského pluku malajské armády a v současné době navštěvuje národní kurz odolnosti v PUSPAHANAS, Putrajaya.
Dvacet dva13