Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Gravitas: Proč se piloti létající do Ameriky bojí 5G?

Ve zkratce...

5G vedlo k zásadnímu narušení letectví. Několik letů do Ameriky bylo zrušeno - poté, co letecké společnosti varovaly před "katastrofickým narušením" v důsledku zavádění 5G. Je 5G pro letadla nebezpečné?

  • gravitas-proc-se-piloti-letajici-do-ameriky-boji-5g

Přepis:

Náš dnešní příběh se týká mezinárodního zpackání. Ruší se stovky letů, tentokrát ne kvůli wuhanskému viru, ale kvůli technologii 5G. To, co se slibovalo, že bude naším palubním lístkem do budoucnosti, zrušilo naše lety. Piloti z celého světa se bojí létat do USA a to zahrnuje nejstarší indickou aerolinku Air India, která zrušila několik letů do USA, protože piloti se bojí, že 5G vlny by mohly způsobit pád letadel. Nepřeháníme… riziko je skutečné a chaos v posledních pár dnech vedl k vážným otázkám. Zaprvé – je 5G nebezpečné? A zadruhé – proč to nikoho nenapadlo dříve? Když země do 5G investují miliardy, bude dalším krokem omezení nebo vylepšení?

V Gravitas si o tom dnes promluvíme. Telefonní sítě v Americe tento týden provádí zásadní vylepšení 5G. Firmy Verizon a AT&T se přesouvají na nové a rychlejší technologie 5G. Rychlejší internet a větší výkonnost sítě… to je alespoň slib, který dali svým zákazníkům. Ale tohle vylepšení vyděsilo piloty. Zaprvé – piloti amerických aerolinek protestovali proti zavádění 5G. Ředitelé amerických aerolinek Delta, United a Southwest sepsali společný dopis, ve kterém uvádí, že svá letadla budou uzemňovat.

Mezinárodní aerolinky pak začaly rušit své lety. Indická aerolinka Air India, arabská Emirates, japonská Nippon a Japan Airlines, německá Lufthansa a British Airways… všechny buď upravily svůj letový řád nebo své lety zrušily. O kolika zrušených letech mluvíme? Alespoň 250 letů do USA v posledních pár dnech. Tyto aerolinky nechtějí létat do velkých amerických měst jako Boston, Chicago, San Francisco a New York. Nicméně některé aerolinky začaly lety obnovovat.

Air India je jedna z nich. Tvrdí, že lety do USA obnoví… takže pokud tento týden letíte do Ameriky, ujistěte se, že si znovu zkontrolujete svůj odlet. Zasaženy nebyly jen komerční lety… nákladní letadla byla také zasažena. Doručovací giganti jako FedEx a UPS se bojí létat. Ve svém prohlášení uvedli tohle, cituji: „Upřímně řečeno, národní obchod se zastaví.“ Čeho se všechny tyto společnosti bojí? Na co si piloti stěžují?

Jde o zařízení s názvem radarový výškoměr. Všechna letadla mají radarový výškoměr, který vám říká, jak daleko je letadlo od země. Piloti ho používají během špatné viditelnosti. Radarový výškoměr jim v podstatě pomáhá přistát s letadlem, takže je nepostradatelný. Ale nové a rychlejší 5G v Americe tohle zařízení může narušit. Piloti říkají, že nová síť 5G v Americe může narušit radarové výškoměry v letadlech.

5G vlny by mohly tento výškoměr zmást a piloti se bojí, že tohle narušení by je mohlo oslepit. Nebyli by schopni poznat, jak daleko je letadlo od země.

Pilot: Frekvenční pásmo, které 5G používá, se velmi podobá frekvenčnímu pásmu, které používají radarové výškoměry. Je možné, že 5G bude rušit naše radarové výškoměry.

Moderátorka: To je tedy velká obava. Jaké je řešení? Ochranné pásmo… aerolinky a piloti nechtějí žádné 5G kolem letišť. Přečtu vám, co ve svém prohlášení uvedli, cituji: „Aerolinky žádají, aby se 5G zavedlo všude v zemi kromě do vzdálenosti zhruba 3,2 km od letištních ranvejí na některých klíčových letišť.“ Problém se stal příliš velký na to, aby ho Bílý dům ignoroval, a z dobrého důvodu. V ohrožení je velká část americké ekonomiky. Washington v úterý řekl, že se o řešení diskutuje.

Psaki (mluvčí Bílého domu): Zítra je poslední termín. Naším cílem je samozřejmě dosáhnout řešení ohledně zavedení 5G, které udržuje nejvyšší míru bezpečí a minimalizuje narušení cest pasažérů.

Moderátorka: Dnes se dospělo ke kompromisu. AT&T a Verizon odložili zavedení 5G kolem klíčových letišť. Řekli, že 5G věže kolem letišť nebudou zapínat. Ale to rozhodnutí neobnovilo důvěru. Některé lety se obnovily, ale američtí federální úředníci říkají, že byste měli očekávat zpoždění a rušení letů. A tohle je problém, kterému se šlo vyhnout. Pokud se rychle nevyřeší, může ovlivnit tisíce lidí. Dám vám nějaké odhady. Pokud 5G bude nadále ovlivňovat letadla, ročně se může zpozdit až 350 letů. 350 tisíc. Aerolinky předvídají, že během rušného dne může být ovlivněno alespoň 100 tisíc pasažérů. Můžou čelit rušení, přesměrování nebo zpoždění letů.

Jaká je cena takového narušení? 1,6 miliard dolarů ročně. A nemluvím o ztrátách pro aerolinky. Pasažéři, vy a já, budeme nést tyto náklady, tuto ztrátu. Více jak miliarda dolarů ročně kvůli zpožděným letům. Nejzřejmější otázka tedy je, proč to nikoho nenapadlo dříve? Kdo za to může? Hru na hledání viníka nyní hrají američtí regulátoři civilního létání a telekomunikační společnosti. Regulátoři říkají, že nová technologie 5G nebyla otestovaná. 5G v USA má být 2,5x silnější než kdekoliv jinde na světě. Piloti a aerolinky říkají, že jsou třeba další testy k zajištění, že tato 5G nebude lety nijak narušovat. Telekomunikační společnosti viní regulátory a zde je to, co jedna z nich řekla, cituji: „Jsme frustrováni neschopností Federální letecké správy udělat to, co udělalo už zhruba 40 zemí, a tím je bezpečné zavedení technologie 5G bez narušení leteckých služeb a my na ni naléháme, aby tak učinila včas.“ Federální letecká správa je v podstatě americký regulátor civilního létání.

Tento problém není nový… 5G je nyní komerčně dostupné v 61 zemích. Více jak 1300 měst má 5G signály. Ale letadla podle všeho přistávají bezpečně všude jinde, kromě USA. Jaký je tedy závěr? Spojené státy zpackaly zavedení 5G… to je závěr. Je zde lekce pro zbytek světa. 5G je na cestě. Zdá se, že je jen otázkou času. 5G ekosystém bude do roku 2030 mít hodnotu osm bilionů dolarů. Žádná země by si nechtěla takovou příležitost nechat ujít, ale pokud zavedení neuděláte správně, přijdete o peníze, než abyste je vydělali.

Překlad: David Formánek

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře