Nový Czech Free Press – nové umění. STREET ART!
- Podrobnosti
- Speciály CFP! / Street art|
- 30. srpen 2012|
- #85|
- 20775 x
Nový vzhled Czech Free Press si žádá nová témata do Speciálů. Rozhodli jsme se hlouběji věnovat moderním podobám umění , ke kterým patří právě street art – stále ještě mnohými odsuzovaný, často považovaný jen za projev vandalismu, a tím pádem nehodný umělecké kritiky či jakékoliv reflexe. Czech Free Press! usiluje o změnu tohoto negativního stanoviska! Pojďte s námi také bojovat, třeba jen tím, že seriál budete číst.
Seriál o street artu uvádíme rozhovorem s jedním s nejznámějších českých streetarterů, Nickem Zipperem, nejen o jeho tvorbě, ale i obecně o celé české scéně. Následně budeme publikovat profily nejznámějších „pouličních umělců" spolu s ukázkami jejich děl.
-Proč zrovna jméno Nick Zipper? Zipper znamená zip, má to nějakou souvislost, vztah k tvé tvorbě? Nebo se ti ten výraz prostě jen líbí?
Kdo zná mou tvorbu, především tedy tu pouliční, kterou bych osobně označil za rannou, ví, že vztah přezdívky je spjat s tím, co dělám. Z počátku mé tvorby jsem hledal to správné jméno, takže předcházela nejprve zcela jiná jména a později různé podoby jména Zipper, kterému jsem se zprvu paradoxně bránil. Hledal jsem dlouho nějaké originální jméno, které neexistuje a nic neoznačuje. V té době jsem se začínal věnovat graffiti a učil se tagovat, hledal jsem originalitu. Později mě to zlomilo, převzal jsem jméno Zipper a začal tvořit různé piktogramy a nálepky onoho kouzelného pomocníka. To se mě tak trochu drží až do teď. Kdybych měl vysvětlit celé jméno Nick Zipper, tak je vlastně složené ze dvou jmen a používám ho jako konečný pseudonym. Nick bylo vlastně první jméno, co jsem začal dělat –to z toho důvodu, že to je vlastně mé křestní jméno.
-Co všechno děláš? Víme o tobě, že děláš streetart, ale tvoje tvorba přesahuje i do jiných uměleckých sfér, jaké to jsou?
Co se týče pouliční tvorby, tak tomu se věnuji jen tak relaxačně, už pro to není ten zápal, čas a nervy. V další tvorbě mnohdy vycházím z prvků své pouliční tvorby, kterou po mě lidé často chtějí, a snažím se přecházet do abstraktní malby. To především na plátně, na zdi a občas i na nějakém objektu. Studoval jsem grafický design a momentálně jsem se ještě vrhl na studium designu interiéru. Představa něčeho funkčního a nejen krásného je pro mě dokonalá.
-Co všechno vlastně pod streetart spadá?
Dnes je to už dosti zamotané a spousta věcí se hází do jednoho pytle. Asi na to neexistuje ani nějaký návod. Můj názor je ten, že pokud někdo chce proniknout do streetartu, musí pro to především něco dělat. Věnovat se tomu pár let, je to o určitém zápalu pro věc, do člověka se to pak zaryje na celý život. Takhle je to ale se vším. Musíš se dívat kolem sebe.
"Spíš než poslání se z toho stane občas i práce, která je stále zábavou. Tohle vám už nikdo prostě neodpáře."
-Co pro tebe streetart znamená? Životní poslání? Zábavu? Co chceš svojí tvorbou říct?
Na takovou otázku se mi špatně odpovídá. Popravdě nevím. Zpočátku to byla jen zábava a nadšení, později se z toho stalo možná i poslání, ale to už zní dost přitažené za vlasy. Spíš než poslání se z toho stane občas i práce, která je stále zábavou. Tohle vám už nikdo prostě neodpáře.
-Kde bereš inspiraci?
Inspiraci beru pokud možno jen ve své hlavě a svých snech. Hlava nestojí na jednom místě a sny jsou spíše noční můry. Je samozřejmě těžké ji uchránit od vnějších vlivů. Když člověk něco tvoří, je to tok myšlenek a nových nápadů. Dochází k chybám, přestože víte, co přesně chcete udělat. Mám několik současných oblíbených malířů, přičemž jejich tvorba se může naprosto odlišovat. Svou tvorbu bych momentálně rozdělil na několik témat, se kterými pracuji na přeskáčku. Umělec by měl sledovat celosvětovou scénu, jak současnou, tak tu předešlou. Tím se vyhne zbytečnému opakování toho, co už tu bylo, a nebo se naopak nechá inspirovat a vyprovokovat k něčemu novému.
-Jaké podmínky potřebuješ pro úspěšnou tvorbu? Pouštíš si při ní nějakou speciální hudbu? Co ti pomáhá tvořit?
Základní podmínkou jsou peníze! Za ty si totiž umělec kupuje materiál a platí prostory, ve kterých pracuje a vede život. Pak už stačí jen klid a hudba podle nálady, nebo příjemný kolektiv.
-Podle čeho si vybíráš místa, na kterých realizuješ svoje nápady?
Co se týče ulice, tak si vždy vyberu nějaké nevinné hodící se místo. Tak aby to úplně nevadilo, bylo vidět a nějakou dobu vydrželo. Pokud se to týká například nějakého interiéru, do kterého mám malovat, je to dáno zákazníkem. Pak se snažím pracovat s celým interiérem. Zakomponovat malbu nejen barevně, ale i proporčně či tvarově. Prostě to nelze jen tak někam fláknout, jen aby to bylo. Musí to být pěkné.
"Pracuji z pohledu tvůrčí osobnosti, nikoliv vandala. Dílo ať už v galerii, nebo na ulici by mělo nést určité hodnoty. Jakmile je nemá, stává se bezvýznamným."
-Změnil se v Česku za poslední dobu pohled na street art? Začíná se prosazovat jako právoplatný druh umění, nebo ho většina lidí pořád chápe jako ničení budov atd.?
Za tu dobu, co to dělám, zde určitě vykrystalizovalo několik jmen a pohybují se na úrovni právoplatného umění svého druhu. Ale to už jsme ve fázi galerií. Co se týče ulice, tak to zde rozhodně funguje zcela konzervativně, nemohou za to zákony, ale jistá tolerance. Což je ovšem vzájemně začarovaný kruh. Rozhodně už má streetart svou komunitu, jak tvůrčí stranu, tak tu konzumního typu. Když to lidi zajímá, chodí na výstavy a je i pár těch, co si od vás něco koupí. V podstatě bych řekl, že streetart v současnosti přitahuje širokou společnost a je o něj zájem. A doufám, že to pokračuje dále.
-Kde vidíš hranice mezi streetartem a vandalismem? Někdy je problém najít nějaký mezník, co ještě street art je, a co už ne?
Tohle je otázka na celovečerní diskuzi. Streetart je rozhodně oproti graffiti mnohem přijatelnější formou. Můj pohled na věc je takový, že pracuji z pohledu tvůrčí osobnosti, nikoliv vandala. Dílo ať už v galerii, nebo na ulici by mělo nést určité hodnoty. Jakmile je nemá, stává se bezvýznamným. A pak už je jedno, že je to obří pomalovaná zeď, kolem které chodí lidé, a nebo mini obraz za nesmyslné částky, který skoro nikdo nikdy neviděl? Ptám se...
-Měl jsi někdy kvůli streetartu/graffiti problémy se zákonem?
Ano, mám několik příběhů a zkušeností. Některé dopadly dobře, jiné ne. Rozhodně to stojí za zkušenost, i když bych v danou situaci radši jakémukoliv problému předešel. Když se mi to stalo prvně, dostal jsem opravdu veliký nápor na psychiku. Nebyl jsem v té době ještě ani plnoletý, takže jsem to schytal jak od policistů, tak od rodičů. Když se mi podobný problém stal znovu, už jsem se jen bavil.
-Existuje něco jako streetartová mapa Prahy?
Myslím si, že ne. Alespoň o žádné nevím. Zatím tady toho asi ani moc není. Natož abychom k tomu potřebovali mapu.
"Každý má osobitý styl a jde si za svým cílem. Ale všichni se vzájemně znají, a když je třeba zatáhnout za provaz, udělají to společně."
-Jak vypadá streetartová scéna v Česku? Znáte se navzájem? Spolupracujete? Nebo jste spíše konkurenti?
Streetartová scéna je malinká a je to hlavně ta pražská. Každý má osobitý styl a jde si za svým cílem. Ale všichni se vzájemně znají, a když je třeba zatáhnout za provaz, udělají to společně. Alespoň tak to vidím já.
-Pořádají se nějaké streetartové akce (u nás i v zahraničí), na kterých se předvádí umělci z české, ale i zahraniční scény?
V zahraničí toho najdeme určitě více než u nás. Mimo ČR se na streetart i zaměřuje více galerií, než jak je tomu zde. Stačí hledat! U nás se objeví sem tam někdo a to především v Trafo galerii v Trafačce. Naposled zde byl velký festival Names, kde byla možnost opravdu shlédnout různé tvůrce z různých zemí.
-Jací streetarteři (z ČR i ze zahraničí) tě v tvé tvorbě inspirují? Jaké bychom neměli přehlédnout?
Když budu hovořit o těch začátcích u nás, tak mě nejvíce asi nakopl Pasta Oner, jehož věci jsem vídal v ulicích a měl jsem nějakou potřebu se k tomu přiblížit co nejvíc. Nejlépe to nalepit hned vedle. Ti další, co mě oslovili svým vizuálem ze zahraničí jsou například: The London Police, Flying Fortress, Buffmonster, Espo, Revs...
-Jezdíš na výlety za streetartem do zahraničí? Jaké město je podle tebe streetartově nejzajímavější?
Rád jezdím na výlety, ale vysloveně za streetartem to nebude. Samozřejmě ať se ocitnu kdekoliv, tak sleduji vše kolem sebe a přepadá mě touha všechno zbombit. Občas se naskytne nějaké pozvání. Zajímavá města určitě jsou: Berlín, Paříž, Barcelona, Sao Paulo a další...
-A co Praha? Kde můžeme objevit streetartové poklady? Kde máš svoje věci?
V současné době bude někde jen pár mých ostatků a sám už nevím kde přesně. Člověk musí být pozorný a musí ho to bavit, pak třeba narazí i na něco nového a zajímavého.
-V současné době jsou hodně populární Banksy a Space Invader. Co si o jejich tvorbě myslíš?
Jsou jedni z těch na špičce popularity a to asi především pro to, že jejich věci byly a jsou viditelné na spoustě míst po celém světě. Lidi to prostě znají a mají to v podvědomí a to nejen z ulice, ale i z médií. Pokud vím, tak oba tito tvůrci zůstávají vesele v anonymitě, což přidává na hodnotě. V někom to může vzbuzovat i různé otázky. Osobně dávám přednost Invaderovi a dalším, které jsem už jmenoval.
-Tyhle dva streetart dost dobře živí, dá se i u nás streetartovou tvorbou vydělávat?
U nás je bohužel malá komunita, takže vyloženě živit se tím nedá, je zde malý trh a pár kontaktů. Rozhodně je lepší vyrazit za hranice a zkusit štěstí tam.
-Máš nějaký streetartový cíl? Čeho bys chtěl dosáhnout? Jak vůbec takový streetartový cíl vypadá?
Mám různé cíle a nejen streetartové. Ovšem nerad říkám hop, dokud jsem nepřeskočil.
-Díky za rozhovor!
Více informací najdete zde: http://www.nickzipper.com/
Komentáře
Facebook komentáře
Nejčtenější za poslední týden
- Lidová tvořivost nejen na téma fialové žumpy (IX.)
- Zapomněli vypnout mikrofon.
- Ing. Miroslav Kelnar: Konec jedné „protikorupční svině“
- Lidová tvořivost nejen na téma fialové žumpy (X.)
- Nositeľ Nobelovej ceny za ekonomiku Joseph Stiglitz: Východná Európa je dva krát chudobnejšia po vstupe do EÚ
- Putin nabídl Západu „high-tech souboj“