Sankce proti Rusku jsou fajn. Hlavně pro Rusko a pro Čínu.
- Podrobnosti
- ze světa / Rusko|
- 31. říjen 2018|
- autoforum.cz|
- 7719 x
aneb Ruská automobilka chytře obešla sankce USA. Ukazuje jejich reálnou bezzubost
Mezinárodní sankce mohou působit jako velmi účinné a v jistých ohledech až drastické opatření vůči jedné zemi. Omezovat ale v dnešním globalizovaném světě obchody mezi vybranými státy reálně nic neřeší.
Na sankce namířené proti ruské federaci nelze hledět jednoduchou optikou. Na jedné straně je chvályhodné, že mezinárodní společenství alespoň nějak reaguje na ruské akce a snaží se Rusům znepříjemnit život civilizovanými cestami. Na druhé straně se ale ukazuje, že byť nějaký vliv mít mohou, v současném světě nezmůžou mnoho.
Patří mezi ně i automobilka GAZ, která odebírá turbodiesely americké společnosti Cummins. Kvůli sankcím ale jejich import do Ruska již nebude od 12. prosince možný, což by pro značku představovalo opravdu vážný problém - bez pohonných jednotek by zůstala nepojízdná celá rodina velmi populárních dodávek GAZelle Next.
Pokud by se tak přitom skutečně stalo, pak potíže by měl nejen GAZ (a je otázka, jak velké by byly, kdyby motory prostě nahradil jinými), ale nakonec ještě více Američané. Bez jednoho ze stěžejních partnerů by se totiž musel obejít v prvé řadě zmiňovaný Cummins, čímž by sankce dopadly i tam, odkud vzešly. Jenže jak se nyní ukázalo, nic takového se nestane. Kroky americké vlády jsou už měsíc a půl před vstupem sankcí v platnost zřetelně bezzubé, dokonce se mohou stát i kontraproduktivní.
GAZ totiž při přemýšlení o náhradě zjistil, že turbodiesely značky Cummins, dokonce přesně v totožném provedení, se vyrábí i v Číně s logem společnosti Huadong. A čínská vláda proti té ruské nebrojí. GAZ tedy nově nebude odebírat pohonnou jednotku Cummins ISF 2.8, nýbrž motor Huadong ISF 2.8. Agregáty se však skutečně liší pouze názvem, výkon 149 koní a točivý moment 320 Nm je v obou případech identický.
Automobilka již tento krok oficiálně oznámila a pro náhradu má i souhlas ruských regulačních úřadů. Zároveň také uvedla, že k této vynucené rošádě získala souhlas přímo od společnosti Cummins, která je pochopitelně ráda, že prodá alespoň své motory vyráběné v Číně.
Dá se tedy říci, že vlk se nažere a koza ještě ztloustne. Z Číny do Ruska je to blíže než z Ameriky, takže klesnou náklady na logistiku. A levnější by mohly být i samotné motory. Ony sankce zaměřené proti Děripaskovi tedy k ničemu kloudnému nepovedou a majetek oligarchy mohou paradoxně i navýšit. Docela by nás proto zajímalo, jak se po vydání této zprávy ze strany GAZu tvářili američtí politici.
Dodat pak jen lze, že sankce vůči Děripaskovi měly začít platit již 5. června. Poté ovšem zasáhla německá kancléřka Angela Merkel, která vymohla odklad do 23. října. V půlce tohoto měsíce se ovšem ruská i americká strana dohodly, že konečný termín bude posunut až na 12. prosinec. Na další odklad pak sice nejspíše již nedojde, to ovšem momentálně GAZu vadit již nemusí.
Pokud vás pak zajímá, proč vlastně do hry zasahovala německá kancléřka, pak lze odkázat na možnou spojitost s Volkswagenem. Automobilka zvažuje odkoupení velké části podílu v GAZu, s ruskou značkou navíc již nějakou tu chvíli spolupracuje. Pokud by tedy nakonec na spojení došlo, nebude již Děripaska potřebovat ani čínské motory a rovnou přesedlá na německé. A sankcím se již definitivně vysměje.
Komentáře
Facebook komentáře
Nejčtenější za poslední týden
- Zapomněli vypnout mikrofon.
- Lidová tvořivost nejen na téma fialové žumpy (X.)
- Nositeľ Nobelovej ceny za ekonomiku Joseph Stiglitz: Východná Európa je dva krát chudobnejšia po vstupe do EÚ
- Putin nabídl Západu „high-tech souboj“
- Z Russkoj Vesny (20.12.2024): Odvetný úder na nepřátelské objekty na Ukrajině
- Lidová tvořivost nejen na téma fialové žumpy (IX.)
Související články