Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Přejmenujeme Václavské náměstí, nebo bude lepší po Václavu Klausovi pojmenovat jiný důstojný objekt?

 

"Přistáli jsme v Praze na Letišti Václava Havla", hlásí cestujícím od pátku 5.10.2012 kapitáni letadel, po dorolování k letištní budově.

Nový název "Letiště Václava Havla Praha" či "Václav Havel Airport Prague", byl instalován na budovách terminálů letiště, je uváděn v hlášeních letištního rozhlasu, v autobusech městské hromadné dopravy, na palubách letadel, v letištních autobusech a také v listinné a elektronické prezentaci společnosti Letiště Praha, tedy na obálkách, hlavičkových papírech a na webu.

  • prejmenujeme-vaclavske-namesti-nebo-bude-lepsi-po-vaclavu-klausovi-pojmenovat-jiny-dustojny-objekt

Mezi pozvanými hosty na slavnostním přejmenování jediného pražského civilního vzdušného přístavu chyběl prezident Václav Klaus, který se organizátorům slavnosti omluvil, aniž by důvody své neúčasti objasnil.

Prezidentovu nepřítomnost nelze vysvětlit tím, že si léčil následky "atentátu", který spočíval v tom, že o státním svátku Sv. Václava, v Chrastavě, v pátek 28.9.2012, týden před přejmenováním letiště Ruzyně, na rukáv jeho saka střílel plastovými kuličkami ze vzduchové pistolky exkomunista Vondrouš. Omluvu organizátorům slavnosti Kancelář prezidenta republiky totiž zaslala již několik dnů před Klausovou návštěvou Chrastavy.

Je veřejným tajemstvím, že pocty dopřávané jeho předchůdci, Václav Klaus nenese lehce. Upřednostňování Václava Havla pociťuje jako nedostatek obdivu a úcty ke své osobě a jako svého druhu trýznivé ponižování.

Ale nesuďme, abychom sami nebyli souzeni, nýbrž snažme se pochopit citlivou duši našeho největšího žijícího státníka. Přiznejme mu, že právo na pojmenování nějakého významného objektu, pochopitelně v hlavním městě státu, opravdu má mít nejen Václav Havel, nýbrž i jeho nástupce na Hradě - prezident Václav Klaus.

Otázkou je, jaký vhodný objekt by k danému účelu mohl sloužit, když plánovanou výstavbu moderní národní knihovny na Letné, zvané Chobotnice, či Blob, od zesnulého architekta Jana Kaplického, jak známo Václav Klaus sám "zabil" expresivním mediálním vystoupením, ve kterém veřejnosti oznámil, že jestli začnou výkopové práce, nechá se řetězy přikovat k lopatě bagru, aby zabránil zahájení stavby.

Nepřichází v úvahu ani hlavní železniční nádraží pro osobní dopravu v Praze, protože to své jméno již dávno má. Po nucené pětileté přestávce za nacistického Protektorátu a čtyř desetiletích za vlády KSČ, se vrátilo k dávnému názvu podle 28. prezidenta USA - Thomase Woodrowa Wilsona /1856 - 1924/.

Pojmenovat po Václavu Klausovi nějakou méně významnou stavbu, nebo pouhé náměstí, či městskou třídu, pokud by ovšem nešlo přímo o Václavské náměstí, by našeho nejvyššího státníka jistě právem spíš urazilo, než potěšilo.

Přejmenování Václavského náměstí na Náměstí Václava Klause by mohlo být přiměřeně důstojné, avšak pak by v horní části přejmenovaného prostoru, v pověstném Myslbekově jezdeckém sousoší, musela být socha světce Václava na koni pochopitelně nahrazena sochou Václava Klause, nejlépe v nějakém charakteristickém oděvu - třeba v elegantním společenském obleku s kravatou. Místo kopí, které v pravé ruce třímá dosud na koni sedící svatý Václav, by nově dosazený světcův jmenovec mohl v téže ruce třímat třeba proslulé, drahokamy vykládané plnící pero, jehož nabytím se před celým světem blýsknul v Chile, odkud, pokrytý obdivem a slávou svou kořist přivezl na pražský Hrad.

Další reprezentační objekt vhodný pro pojmenování po našem současném nejvýznamnějším státníkovi, je největší budovaná dopravní stavba, tedy  stejný typ veřejného objektu jako je už Havlem zabrané jediné pražské civilní letiště a Wilsonovo hlavní pražské nádraží. Jde o kolosální tunelový komplex, pracovně zatím zvaný Blanka, který je největší současně budovanou stavbou nejen v Praze, ale i v celé České republice.

Tato rozsáhlá dopravní stavba, realizovaná v rámci výstavby severozápadní části městského okruhu, má celkovou délku 6 382 m a naváže na již provozovanou část okruhu délky cca 17 km s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Po zprovoznění, které je předpokládáno v roce 2014, tak vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě. Současně vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel na našem území, dlouhý 2,23 km.

Rozsah celé stavby je mimořádný a lze ho srovnat pouze s někdejší historickou výstavbou centrálních provozních úseků pražského metra. Budovaný tunelový komplex ve výsledném efektu zajistí výrazné zlepšení životního prostředí dokonce i v historickém centru Prahy, zapsaného na seznamu kulturního a historického dědictví UNESCO, které je dosud neúnosně zatěžováno hustou průjezdnou dopravou.

Tunelový komplex má mít definitivní cenu - včetně rezervy, téměř 37 miliard korun. Původně měl stát zhruba 27 miliard, cena se ale postupně o více než deset miliard zvýšila. Lze tedy doufat, že Prof. Ing. Václav Klaus, CSc., Dr. H. c., jako slovutný ekonom, jistě nebude pokládat tuto novou dopravní dominantu nejen Prahy, nýbrž celé ČR a Evropy, za stavbu nedůstojnou významem a nedostatečným finančním objemem pro slavnostní pojmenování jeho jménem.

Zbývá seriozně zodpovědět otázku - brání-li něco tomu, zmíněný komplex

v roce 2014 slavnostně otevřít jako Tunel Václava Klause, za účasti významných tuzemských i zahraničních hostů, se slávou minimálně stejného rozsahu, které se dostalo Václavu Havlovi při přejmenování letiště Ruzyně?

Má někdo s tímto návrhem nějaký problém? Já osobně nikoliv. Proto ho zde předkládám k veřejné diskuzi.

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře