Celá tato šílená šaráda se ale stává nechutnou fraškou za peníze daňových poplatníků, ve světle aktuání mediální studie o „mediálním multiplikátoru“ který se objevuje v pro-západní a proti-ruské propagandě ve švýcarských mediích. Propagandě válečné, natolik utržené z řetězu únosnosti, že ji lze připodobnit k situaci před oběmi minulými světovými válkami, nebo s nechvalně proslulou operací CIA, zvanouMockingbird, tedy drozd.
Předložená studie ve svém závěru konstatuje, že převážná většina zpravodajství německých, rakouských a švýcarských medií o konfliktu v Sýrii pochází pouze ze tří zpravodajských agentur, které jsou podřízeny partikulárním zájmům nadnárodních elit, západních mocností a zpravodajských služeb.
Za hlavní aktéry mediální manipulace v silně kocentrovaném globalizovaném medialním prostředí byly ve studii označeny tyto agentury, které stojí za převážnou většinou zpravodajství na západě:
1. Usamerická Associated Press (AP) se 4000 spolupracovníky po celém světě a zhrua 12’000 zákazníky.
2. Kvazi-státní francouzská Agence France-Presse (AFP) s necelými 4000 zaměstnanci,
3. Britská Reuters, která zaměstnává něco přes 3000 lidí.
(Všimněme si, že žádná z těchto agentur nesídlí v Kremlu)
Studie také ukazuje, že v kontrastu k většině článků převzatých od těchto agentur je v německojazyčných mediích počet investigativních článků na nule. (viz. fotogalerie)
Další zajímavý poznatek, který studie přináší, je míra poukazování na „ruskou propagandu“. V textech cílové skupiny medií bylo vyhledáváno slovo „propaganda“, které pak bylo přiřazováno k Rusku nebo k NATO. Zde je výsledný graf, který hovoří sám za sebe. (viz. fotogalerie)
zdroje a odkazy
Knihy
Články
EU communication versus Russian propaganda
NATO’s information expert Jessikka Aro turned out to be a convicted drug dealer
Director speaks at the NATO Public Diplomacy Forum
CIA Operace Mockingbird