V hlasování byla rekordní účast v historii Pirátské strany. Odvolání podpořilo 142 z 219 hlasujících členů, proti odvolání bylo 67 hlasujících.
„Piráti jsou svobodná strana a členové rozhodují o tom, kdo je reprezentuje a řídí. Já jsem se se svou prezentací v médiích zřejmě odchýlil od většinového názoru. Některé mé výstupy se mi nepovedly a bylo je možné dezinterpretovat. I proto jsem zřejmě ztratil mezi členy podporu. Předpokládám, že rozhodování členů ovlivnilo i několikaleté opakované působení v exekutivě strany, kdy jsem musel dělat i některá nepříjemná rozhodnutí. Je to pro mne zkušenost, a musím se z toho poučit. Samozřejmě budu i nadále straně pomáhat. Politika totiž není o individuálním úspěchu nebo neúspěchu. Na Pirátech stále oceňuji demokratické rozhodování, i když teď třeba zafungovalo proti mně," říká ke svému odvolání Ivo Vašíček.
Odvolání pravděpodobně souviselo i s Vašíčkovou pozicí vůči NATO, které by bývalý místopředseda Pirátů nejraději opustil. ČR je zakotvena v NATO a Piráti změny v tomto stavu neplánují.
Ivo Vašíček zůstává členem Pirátské strany a krajským zastupitelem v Jihomoravském kraji. V Jihomoravském kraji byl již zvolen na čtvrté místo kandidátky do voleb do Poslanecké sněmovny za Pirátskou stranu.
Kontakt: Mikuláš Ferjenčík, vedoucí mediálního odboru Pirátů, 737 943 770
----------------------------------
Piráti pomohou ministrovi dopravy se zákony upravujícími služby sdílené ekonomiky jako Uber nebo Liftago
Předseda Pirátů Bartoš se sešel s ministrem ANO Danem Ťokem řešili dálnice, vlaky a taxislužby. Na návštěvu zprostředkovanou šéfem hnutí ANO Andrejem Babišem dorazil Bartoš s pirátským zastupitelem Mikulášem Ferjenčíkem. Schůzky se účastnil také šéf ŘSD pan Jan Kroupa.
Bartoš předložil ministrovi otázky týkající se sporných výběrových řízení na architektonické práce při výstavbě úseků dálnic D11 a D35. Objemy práce střídavě oscilují v částkách od 300 milionů až přes jednu miliardu. Ministr poskytl Bartošovi vysvětlení.
Výběrová řízení obecně v ČR zahalují závoje netransparentnosti či podmínek šitých na míru. Materiály od ministra prostuduji a konfrontuji například s doporučeními akademie věd či archeologického institutu, který tyto práce a subjekty, které se jich mohou účastnit, řeší. Miliardové rozdíly mezi odhady, ale i potenciální navýšení v řádech stovek milionů nejsou podezřelé jen mně." hodnotí setkání předseda a lídr strany pro volby do poslanecké sněmovny Ivan Bartoš.
Stranický kolega Ferjenčík řešil s ministrem liberalizaci taxislužeb a situaci sdílených služeb typu Liftago a Uber. Shodli se spolu na nutných, převážně bezpečnostních podmínkách, které v současnosti některé sdílené způsoby dopravy nesplňují. Ferjenčík poukazoval na to, že současná situace, kdy jedna ze služeb respektuje zákon a montuje si do aut zbytečné taxametry, zatímco druhá prostě riskuje pokutování svých lidí, do budoucna pokřiví trh v neprospěch poctivých podnikatelů. Ministr Ťok, který tuto otázku řeší na úrovni Evropské unie, nabídl Pirátům mezi řečí podporu v případě, že by návrh reformy upravující služby sdílené ekonomiky jako je Liftago, Uber ale i AirBNB dokázali předložit.
"Současná česká legislativa zbytečně brzdí rozvoj sdílené ekonomiky. Pokud se naše právní prostředí nedokáže přizpůsobit realitě 21. století, nemůžeme čekat modernizaci, dynamický růst a dohánění vyspělých západních ekonomik. V konečném důsledku na to doplatí každý. Někdo tu práci udělat musí. Pokud ji neudělá Ministerstvo dopravy, uděláme ji my. Oceňujeme, že jsme dostali od pana ministra zelenou," říká Mikuláš Ferjenčík.
Odkazy: Zápis o schůzce s ministrem Ťokem v Pirátské evidenci lobbistických kontaktů - https://forum.pirati.cz/posting.php?mode=reply&f=570&t=13315
Kontakty:
Mikuláš Ferjenčík, zastupitel za Piráty v Praze, 737 943 770
Ivan Bartoš, předseda Pirátů, 603 415 378
-------------------------------
Piráti k novele stavebního zákona: poslanecká tvořivost povolování staveb neurychlí
Piráti vyzývají poslaneckou sněmovnu, aby odmítla vládní návrh novely stavebního zákona. Novela přináší složitější a méně transparentní rozhodování o stavbách a zásadní omezení účasti veřejnosti na rozhodování, namísto požadovaného zkrácení správních řízení a zjednodušení a zpřehlednění stávající legislativy.
Piráti vyzývají Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) k přepracování novely stavebního zákona na základě důkladné analýzy příčin vlekoucích se správních řízení. Souběžně s tím musí MMR řešit protahování řízení v širších souvislostech, které zasahují i mimo legislativní rámec stavebního zákona.
Za prodlužováním správních řízení vidíme nekvalitní a neefektivní práci stavebních úřadů, dále pak chyby investora při přípravě dokumentace i pomalost řešení případných soudních sporů. Piráti souhlasí s poslanci v tom, že je potřeba zrychlit budování páteřních dopravních staveb ve veřejném zájmu, především železnice, dálnic a metra. Obáváme se ale, že chystaná novela stávající situaci ještě více zkomplikuje. Pro urychlení liniových staveb je potřeba přimět krajská zastupitelstva, aby mezi sebou spolupracovala, reálně umožnit sdružení územního a stavebního řízení, zjednodušit výkup potřebných pozemků, profesionalizovat aparát, který pozemky vykupuje a v neposlední řadě zrychlit soudní přezkum vydaných povolení.
Současně žádáme ministra životního prostředí Richarda Brabce, aby využil všechny možnosti, které vyplývají z jeho funkce a postavení místopředsedy Hnutí ANO, a postavil se proti přijetí zákona, který by skrze omezení účasti veřejnosti ve stavebním řízení vedl k záměrům a stavbám zhoršujícím stav životního prostředí. Vyzýváme ministra Brabce k hájení zájmů životní prostředí.
Další výhrady Pirátů k připravované novele
- Pirátům vadí zejména zrušení povinnosti veřejného projednání vlivu velkých staveb na životní prostředí (EIA). Tento krok je odmítnutím diskuse s obyvateli dotčené lokality.
- Některé stavby nebude nutné ani ohlašovat, stavby pro rodinnou rekreaci pak můžou vznikat bez jakéhokoli státního dohledu.
- Novela stavebního zákona v sobě zahrnuje také změnu povolovacího řízení kácení dřevin.
„Pro mě je naprosto nepřijatelné vyloučení občanských iniciativ z rozhodování o kácení dřevin. Pokud se obyvatelům zabrání chránit veřejnou zeleň, odneseme to na kvalitě životního prostředí všichni. Podle současné legislativy probíhá povolovací řízení kácení dřevin v samostatném správním řízení, které vede odborný orgán ochrany životního prostředí, a kterého se spolky mohou účastnit. Novela bohužel přesouvá povolování kácení dřevin do územního/stavebního řízení, které vede stavební úřad, a ke kterému orgány ochrany životního prostředí pouze vydávají stanovisko. Argumenty spolků proti nutnosti či rozsahu kácení a náhradní výsadby tak budou moci spolky uplatňovat až v případném odvolání proti rozhodnutí stavebního úřadu, čímž se celý proces povolování stavby naopak prodlouží", říká Dana Balcarová, garantka programu pro Životní prostředí České pirátské strany.
Faktické omezení občanských práv, ke kterému směřuje novela stavebního zákona, je v rozporu s Koaliční smlouvou ČSSD, ANO a KDU-ČSL, která říká (část 4.6): “Zachováme současnou legislativně zaručenou úroveň občanských práv týkajících se životního prostředí včetně zajištění účasti veřejnosti ve správních řízeních”. Piráti se proto ptají: Jakou váhu má takové prohlášení vlády?
Související odkazy:
Kontakt:
Komentáře