Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Smrt mainstreamových médií

Mainstreamová média umírají na západě i u nás.

Vliv mainstremových médií v Británii rychle klesá. Asi nejlepším důkazem je průměrných věk jejich diváků. Průměrný věk diváka BBC 1 je 61 let, pro BBC 2 to je 62 let, 60 let pro ITV, 58 let pro Channel 5 a 55 let pro Channel 4.

V USA to není o nic lepší. Průměrný věk diváka Fox News je 68 let. U MSNBC a CNN to je 60 let. Celkový průměr pro televizní stanice je 62-64 let.

Z těchto dat se dá říct, že průměrný divák mainstreamových médií pozvolna umírá. Tištěné noviny v USA jsou na tom stejně špatně.

 

 

  • smrt-mainstreamovych-medii

Podíl lidí co čte noviny v USA (viz. fotogalerie)

Zdroj: Pew Research Center

42% lidí ve věku 18-24 let četlo v roce 1999 noviny. V roce 2015 tenhle podíl klesl na 16%, Pro věkovou skupinu 25-34 let podíl klesl z 44% na 17%. A pro věkovou skupinu 35-44 let došlo k poklesu z 54% na 21%. Mladé lidi a lidi ve středním věku už tištěné noviny nezajímají.

O nic lépe na tom nejsou mainstreamová média s důvěryhodností. Ta taky prudce klesá.

Důvěryhodnost mainstreamových médií podle věku v USA (viz. fotogalerie)

U důležité věkové skupiny 18-49 let došlo k poklesu z 55% na 36%. Stejně špatné je to u zisků z reklamy. Ty od roku 2000 doslova padají.

Zisky z reklamy u tištěných novin očištěné o inflaci v USA (viz. fotogalerie)

Zdroj: The Economic Collapse

V České republice dochází taky k prudkému poklesu důvěry.

Nedůvěra k médiím podle věku v ČR. (viz. fotogalerie)

Zdroj: Interaktivní rozhlas

Výsledky ukazují na prudký pokles důvěry zejména u nejmladší sledované skupiny, tedy 18-29 let. Před třinácti lety médiím nevěřilo 18% těchto mladých dospělých, loni to už byla nadpoloviční většina. Katastrofální pokles důvěryhodnosti můžeme vidět taky u české televize. Jak psal Lubomír Vylíčil :

„Průzkum hodnotil, nakolik považuje divák, čtenář a posluchač informace z toho kterého media za objektivní a nestranné. V tomto klání obdržela česká televize, pěkných 19,8% (rok 2014). Koncem roku 2010 prováděla tatáž agentura SANEP ve spolupráci s mediální analytičkou Irenou Ryšánkovou průzkum důvěryhodnosti medií. Česká televize v něm dosáhla na 88,3%. A ze skoro devadesáti procent na necelých dvacet za čtyři roky, to už je nějaký tobogán! 

Taky dochází k prudkému poklesu prodejnosti. Například v roce 2007 se denně prodalo 315 tisíc kusů MF Dnes, v roce 2011 pouze 203 tisíc a v roce 2016 to bylo už jenom 124 tisíc – teda pokles o 60% od roku 2007. Podobný trend můžeme najít i u dalších tištěných médií.

Prodej tištěných médií v ČR (viz. fotogalerie)

Zdroj: ABC ČR

Proč dochází k tak obrovskému poklesu prodeje a čtenosti? Důvody jsou podle mě dva. V dobách před internetem nebylo lehké šířit zprávy do celého světa. Kdo to chtěl, musel si založit vlastní noviny, nebo televizi – teda vstupní náklady byly obrovské. Dnes si může každý člověk založit blog, nebo youtube kanál a šířit tak zprávy do celého světa. Bariéry vstupu jsou téměř nulové. Zdrojů informací je dnes obrovské množství a jsou extrémně decentralizované. Mainstreamová média tak čelí obrovské konkurenci a i kdyby odváděli kvalitní práci tak by jejich prodeje a čtenost nejspíš klesala. A tím přicházíme k druhému důvodu. Kvalita mainstreamových médií prudce padá. Marián Kechlibar to vysvětluje takhle:

„Tisk se během posledních deseti let dostal do smrtelné spirály. Menší prodejnost znamená menší tržby, tudíž méně peněz na výplaty. Kvalitní lidé odcházejí. Tím se zhoršuje kvalita obsahu. To vede k dalšímu zmenšení prodejů a tržeb. Pak už i průměrní lidé odcházejí. Kvalita obsahu míří kamsi pod hladinu. Prodeje se zmenšují. Podprůměrní lidé začínají odcházet. V prázdné redakci zbývají pavouci v rozích, Oldřich Mánert a Luboš Palata.“

Dále ve většině redakcích dominují radikální socialisté a neomarxisté, kteří síří do světa názorovou monokulturu. Tyhle názory často jsou často úplně odtržené od reality a nemají nic společného s tím, co zažívají běžní lidé každý den. Právě tihle lidé volají po cenzuře alternativních médií a internetu. Vědí, že krachují a požadují od vlád, aby je ochránila před konkurencí.

Mike

Zdroje:

http://www.journalism.org/media-indicators/newspapers-daily-readership-by-age/

https://www.infowars.com/new-figures-prove-the-mainstream-medias-audience-is-literally-dying/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2550377/The-average-age-Fox-Viewers-68-majority-politically-conservative-white.html

http://www.epshark.cz/clanek/93/smrt-mainstreamovych-medii

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Komentáře  

#1 damirr@volny.cz 2017-05-14 18:33
Prolhané noviny nečtu, na TV s podívám jen občas a to jen na některé pořady z historie nebo zajímavosti ze záhad, či technických zajímavostí.
Politické pořady TV nesleduji, jsou stejně prolhané jako noviny. A je i škoda času stráveného nad primitivním blábolením politických idiotů.
Citovat

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře