Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Ameriko, Ameriko… Jak vlajková loď kapitalismu přivedla svět k záhubě a proč je Putin nadějí

Ameriko, Ameriko, už nejsi, čím jsi bývala. Ve dnech, kdy Donald Trump riskuje vyvolání třetí světové války, množství lidí prozírá a nemůže uvěřit, že jejich milovaná Amerika je schopná udělat něco tak strašlivého a navíc na základě zjevných lží.

Těmto lidem je třeba opatrně vysvětlovat, že je to stále ta jejich Amerika. V základu se nijak nezměnila a ani nezmění, dokud definitivně nespadne do jámy, kterou si sama vykopala.
Někdo na to začne přicházet později a někdo „dříve“, jako třeba Václav Klaus mladší, který v souvislosti s agresí Západu napsal, že „sobotní raketové údery definitivně přestavěly hodnoty dobro vs. zlo v tomto konfliktu“.

  • ameriko-ameriko-jak-vlajkova-lod-kapitalismu-privedla-svet-k-zahube-a-proc-je-putin-nadeji

Více než sto let byla Amerika vlajkovou lodí světového kapitalismu, poté, co tuto roli převzala od imperiální Velké Británie. Stejně jako evropské koloniální mocnosti měly Spojené státy ty nejlepší možnosti rozvinout kapitalismus, ovšem v mnohonásobně větší míře: po vyhlazení indiánské civilizace získali Američané plnou kontrolu nad obrovským územím, povětšinou s příznivým klimatem, nezměrným přírodním bohatstvím a ideální polohou zajišťující tamním kolonizátorům dokonalou bezpečnost a velkolepý přístup k moři k uskutečňování „obchodu“, výpadů a gigantických krádeží přírodních a lidských zdrojů po celém světě.

Jedině za těchto předpokladů mohla „ekonomika růst“, mohl zdánlivě spolehlivě fungovat kapitalismus, rozvíjet se takzvaný „volný trh“ a rodit se fenomény jako „marketing“. Nikoliv náhodou se právě anglosaské země staly nejrozvinutějšími a v různých etapách vývoje nejsilnějšími kapitalistickými společnostmi – s nejlepším marketingem na světě.

A v duchu hesla „nejlepší marketér není ten, který potřeby uspokojuje, ale který potřeby vytváří“ dělali jejich obchodníci různých mastí to, co jim velela touha po zisku a hromadění kapitálu. Nejenže kradli, kde a co se dalo, zneužívali a dodnes zneužívají lidi ve všech končinách světa jako zdroj levné pracovní síly, ale také ponoukali celé národy, aby se střetávaly ve válkách a přinášely na oltář „marketingu“ miliony obětí včetně vlastních lidí.

Vstup do druhé světové války až v jejím závěru, vyhlazení Drážďan, bezdůvodně rozbombardované fabriky a města v Československu včetně „navigačního omylu“ se stovkami mrtvých civilistů, bestiální shoz jaderných pum na japonská města. To vše zalepily žvýkačky a rozjezdily džípy s usměvavými sympaťáky, rozhazujícími vyhládlým dětem čokoládu.

Na plzeňské slavnosti dorazí každoročně desetitisíce lidí, zatímco k pomníku sovětským osvoboditelům jen hrst starších lidí, kterým zůstalo svědomí. Ostatním se buďto nechce, nebo přijali pečlivě utvářený obraz našich osvoboditelů coby „nuzáků ve vaťácích, co znásilňovali ženy a kradli hodinky“.

Jestliže se dnes Trump rozčiluje, že nikdo nechce ocenit „zásluhy USA na porážce Islámského státu“, když „jsme to byli přece my, kdo IS rozdrtil“, je to znamením toho, že něco přestává fungovat.

Kapitalismus je v koncích mimo jiné i proto, že marketing se naučili i obyčejní lidé – a také získali přístup k informačním technologiím, které se coby prostředek ovlivňování chování zákazníků v tržním světě rychle rozvíjely, zatímco „ekonomické zbytečnosti“ jako výzkum vesmíru ve prospěch lidstva degradovaly. Namísto dalších průlomů typu překonání rychlosti zvuku nebo termojaderné reakce jsme se při třicetileté totální nadvládě trhu dočkali mobilů se zaobleným displejem a špičkovým foťákem pro pořizování selfie k prodeji sebe sama. 

V kapitalismu – „tržní společnosti“ – jsme totiž obchodníky úplně všichni a jako obchodníci jsme začali být obezřetní na obchodní praktiky jiných obchodníků, našich konkurentů. Přestali jsme věřit jeden druhému, přestali jsme si vážit jeden druhého, začali jsme si jít navzájem po krku. A začali jsme jít po krku i „elitám“ – lidem, kteří se z malých obchodníčků díky silným žaludkům, ostrým loktům a hroší kůži proměnili v oligarchy.

Kampaň za diskreditaci „konspiračních zdrojů“, jejíž součástí bylo i účelové vytvoření fenoménu fake news, se absolutně minula účinkem. Teď se oligarchie pokouší o masivní diskreditaci Facebooku, který se po letech provozu poněkud žvejkl: namísto dlouho dobře fungujícího nástroje nákupního chování atomizovaných spotřebitelů se z něj stává semeniště vzdoru proti „elitám“ a jejich praktikám. (Mimochodem, co ty z vás, kteří jste se roky bránili založení svého profilu Facebooku, napadlo teď, když eurokomisařka Jourová prohlásila, že si lidé „odhlášením z Facebooku zlepší život“?)

Současné vedení Spojených států v čele s Donaldem Trumpem nebo Velké Británie s Theresou Mayovou je pouze zákonitým vývojem kapitalismu a jeho vůdčích mocností. Podstata je stále stejná: řídí se obchodnickými pudy, pouze jsou (jsme) stále agresivnější, egoističtější, bezohlednější, více nedůvěřiví a absolutně nedůvěryhodní.

Nemusí nám pak připadat postavené na hlavu, když Trump prohlásí, že „už brzy“ vyvede ze Sýrie americká vojska a týden na to začne Sýrii masivně bombardovat. Nebo když Andrej Babiš v sobotu útok označí za nevyhnutelný, v neděli prohlásí, že nálety nic neřeší a v pondělí znovu kdáká o „odstrašení od použití chemických zbraní“. Je obchodník, velký obchodník, oligarcha, který se jako jeho vzorové okolo severního Atlantiku naučil mistrně používat marketing. Chová podle toho, co je pro něj výhodné, nic víc, nic míň. Stejně handlířsky, i když trochu méně šikovně (z nedostatku zkušeností a peněz) se bude chovat kdokoliv, kdo jej v čele vlády vystřídá. „Zleva“ i zprava. A tak už to bude pořád.

Je tomu tak v celém kapitalistickém světě a bude hůř. Je to nevyhnutelný proces a Ameriku postupně doháníme úplně všichni. Kdo má iluze o současném Rusku, ať si pustí některou z ukřičených debat kandidátů před nedávnými prezidentskými volbami. Velmi rychle spadne z hrušky dolů.

Ruský kapitalismus se ze špinavého děcka 90. let proměnil v dospělého pána v drahém obleku, který se už taky naučil ohánět pojmy jako „social responsibility“ a jinými zhovadilostmi. Vítězství formy nad obsahem je tam stejně zřejmé jako u nás nebo kdekoliv jinde.

Rusko má však to štěstí, že v jeho čele stojí člověk myšlením, duší i srdcem z jiné civilizace, kterou se Spojeným státům podařilo zlikvidovat. V terminologii amerického politického marketingu jí patřil název „Říše zla“ – možná proto, že umožnila fyzické přežití či nezotročení našich národů, přidala na právech dělníkovi ve Švédsku či ve Francii a pomohla nastavět školy u nás stejně jako v Sýrii, kde je teď západní armády bombardují.

Ještě šest let bude Rusku vládnout rozum a cit, který znovu umožnil nepřerůst poslední západní agresi v konflikt globálního rozměru. Co bude poté, je velká otázka, ale Vladimir Putin jistě ví, co dělat. Ví, že potenciál nabídnout světu jinou, spravedlivou ideu leží právě v Rusku, které s tím má dějinnou zkušenost, stejně jako má ohromné množství lidí, pro něž je současný kapitalismus synonymem kořistnictví a války.

A nepřipustí, aby Rusko zůstalo bez přátel, jen se svojí armádou a flotou, jako nakonec Amerika se svými zájmy.

zdroj:https://www.eurasia24.cz/blogy-a-komentare/item/2805-ameriko-ameriko-jak-vlajkova-lod-kapitalismu-privedla-svet-k-zahube-a-proc-je-putin-nadeji

 

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře