Facebook Twitter RSS
Czech English French German Russian Spanish

Svět v ruském podání

Hodnocení uživatelů:  / 2
NejhoršíNejlepší 

  • russia-today
Američané se začínají stále více zajímat o zpravodajství zahraničních televizí, přičemž na popularitě získává obzvláště satelitní Russia Today.

„Jsme potěšeni, že obyvatelé Washingtonu a jeho předměstí, jinými slovy lidé, kteří v obecném smyslu definují americkou politiku, začínají přijímat informace z Russia Today," komentovala šéfredaktorka ruské „exportní" televize Russia Today Margarita Simonjanová výsledky průzkumu americké analytické organizace Nielsen Media Research, podle nichž roste zájem Američanů o zpravodajství poskytované zahraničními televizemi. Průzkum mezi pěti miliony obyvateli Washingtonu DC a přilehlých měst ukázal, že tamní diváci mají na satelitech naladěné katarskou Al Džazíru, Deutsche Welle, France 24, čínskou CCTV nebo dokonce i íránskou Press TV, nicméně právě Russia Today je z těchto kanálů nejsledovanější, hned po stálici, britské BBC.

„Všechny tyto stanice jsou srovnatelné se CNN," cituje agentura IPS Steva Randalla z organizace Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR). Američané se podle něj k zahraničním televizím obracejí hlavně proto, že americké kanály se jen okrajově věnují událostem ve světě. Podle loňských statistik bylo ve zpravodajských relacích na všech hlavních amerických televizních kanálech zahraničí věnováno asi 3750 minut, což je jen necelá čtvrtina celkové vysílací doby naplněné hlavně domácími událostmi a životem celebrit. A například loňským klimatickým summitem v Kodani se tři největší americké televize zabývaly dohromady jen 76 minut.

Analýzy FAIR dokládají, že se americká mainstreamová televizní i tištěná média globálním otázkám nejen vyhýbají, ale někdy je z politických důvodů i vědomě překrucují. Jako odstrašující příklad uvádí 15. únor 2003, kdy v ulicích New Yorku demonstrovalo na půl milionu lidí proti Bushovu plánovanému útoku na Irák. Deník New York Times a další média následující den ale o demonstraci ani o zatýkání jejich účastníků nepřinesla ani řádku.

„Úspěch Russia Today je jen potvrzením správnosti naší strategie, v jejímž rámci chceme nabízet divákům informace, které jinde nenajdou," míní Margarita Simonjanová, jejíž stanice dostává od ruské vlády roční dotaci 200 milionů dolarů a vysílá kromě angličtiny ještě v portugalštině a arabštině. „Je příjemné, když zjistíte, že tento přístup oslovil nejvzdělanější a nejvlivnější část amerického diváctva."

Mezi americkými diváky Russia Today podle průzkumu obzvláště zabodoval nedávný reklamní šot s otázkou „Kdo představuje větší jadernou hrozbu?" Na obrazovce se objevily tváře Baracka Obamy a íránského prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda, které se postupně spojily do jedné a pod nimi se objevil slogan: „Zprávy RT. Chtějte vědět víc."

„Ta otázka je naprosto v pořádku," říká Steve Randall. „Americká média totiž zmíněný problém íránského jaderného programu nafukují a nejsou s to se na věc dívat objektivně. Způsob, jakým americká média svým čtenářům podávají fakta o světě, má k ideálu daleko."

 

Publikováno v Literárních novinách

 

podporte-width

 

Komentáře

Pro přidávání komentářů se musíte přihlásit / registrovat

Facebook komentáře