Facebook Twitter RSS
Czech English French German Russian Spanish

Číňané se pokoušejí pohnout světem

Hodnocení uživatelů:  / 5
NejhoršíNejlepší 

Emil Kalabus

Novodobá Hedvábná stezka nebude podle čínského prezidenta Si Ťin-pchinga postavena na ideologických základech, ale bude otevřená a přístupná pro všechny. Projekt spojující Čínu s velkou částí Asie, Evropy a Afriky je jeho klíčovou iniciativou v oblasti zahraniční politiky. Řada západních činitelů ji ale vnímá především jako snahu rozšířit celosvětový vliv Číny a poukazuje na to, že plán není transparentní.

Pojmem Hedvábná stezka byla v minulosti označována starověká obchodní trasa procházející napříč celou Asií, od Středomoří až do čínského města Si-an. Měřila neuvěřitelných 9000 km, proto trvalo i několik let, než se karavany dostaly z jednoho jejího konce na druhý.

Hedvábná stezka tak byla nejdelší trasou, která v té době existovala. Významná proto byla jak z hlediska ekonomického, tak i kulturního, jelikož umožňovala kontakt mezi západním a východním světem.

Název Hedvábná stezka se uchytil až v 19. století, kdy tak trasu pojmenoval německý zeměpisec a cestovatel baron Ferdinand von Richthofen.

  • cinane-se-pokouseji-pohnout-svetem

I když se o Hedvábné stezce mluví v jednotném čísle, tvořilo ji několik tras, jež spojovaly Čínu s Římskou říší. Hlavní větve lemovaly poušť Taklamakan, na ně se napojovaly větve další, například ze Sibiře a Indie. Všechny pak protnuly Střední Asii, Persii a mířily do Středomoří. K tomu, aby obchod na stezce vzkvétal, bylo potřeba míru, za válek ruch na stezce utichal. Obchod po Hedvábné stezce byl důležitým faktorem při rozvoji velkých starověkých civilizací v Číně, Mezopotámii, Persii, Indii i Itálii. Díky ní mohly být de facto položeny základy moderního světa.

Síla a potenciál současné, takzvané nové Hedvábné stezky spočívá v její všestrannosti a univerzálnosti. Novodobou tepnu mají tvořit revitalizované dopravní trasy a nová obchodní centra rozprostřená mezi Čínou a Evropou. Její účinnost, bezpečnost a zdravá soutěživost vyplývá z faktu, že nejde o jednu cestu, jak by mohl napovídat název, ale síť mnoha vzájemně propojených euroasijských koridorů.

Stejně jako tomu bývalo v dobách dávné Hedvábné stezky - pokud jeden koridor padne kvůli změně vlády, kvůli válce, ekonomickému otřesu nebo sporu kvůli tarifům, pak může být náklad přesměrován po alternativní trase - jako když řeka obteče balvan stojící jí v cestě.

Nová Hedvábná stezka je podle prezidenta Miloše Zemana nejvíce fascinujícím projektem v novodobých dějinách. Zeman jej v Číně přirovnal k Marshallovu plánu, jímž USA po druhé světové válce pomáhaly evropským zemím.

Čína je hlavním investorem a hlavním iniciátorem projektu, který má za cíl vytvořit obchodní koridor v Eurasii pro přímé dodávání zboží za zvýhodněných podmínek.

Číňané se pokoušejí pohnout světem a svět by měl čínskou nabídku přijmout. Světová ekonomika se může díky čínskému projektu dostat ze stagnace, ve které momentálně vězí.

 

 

podporte-width

 

Facebook komentáře