Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Tisková zpráva sdružení Auto*Mat ze dne 22. března 2011

Pojeďte do práce na kole! Do soutěže Auto*Matu staví cyklotýmy už 20 firem

 

PRAHA - Ekonomové Tomáš Sedláček a Jan Bureš debatují o ekonomické krizi, po chvíli zatočí z hlavní silnice a vjedou do sídla banky. Nejedou ovšem autem, ale na kole. Tak vypadá jeden z videoklipů (1), kterými chce iniciativa Auto*Mat nalákat Pražany ke každodennímu používání bicyklu (2). Kampaň „Do práce na kole" (3) podporuje vedle ekonomů ministr dopravy, dánský velvyslanec, šéftrenér hokejového svazu Slavomír Lener a další osobnosti (4). Své cyklotýmy už připravují divadla, banky i mobilní operátoři. V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá (5).

 

„Životní styl obyvatel Evropy se změnil, trávíme hodně času vsedě nebo u počítačů. S tím souvisí nárůst obezity, problémů s páteří a nemocí srdce a cév (6)," vysvětluje manažerka kampaně „Do práce na kole" Iva Nevečeřalová. „Jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu. Navíc se elegantně vyhnete dopravním zácpám, ušetříte peníze za benzín i parkování a také čas. Není nic příjemnějšího, než si cestou z práce provětrat hlavu při vyjížďce na kole," dodává Nevečeřalová.

 

Pražany má do sedel kol nalákat soutěž „Cyklozaměstnavatel roku". Hodnotit se budou jednotlivci i týmy a na vítěze čeká víkend v Kodani, jízdní kolo nebo cyklistické vybavení. Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po pražských ulicích. Ocenění získají také firmy, které své zaměstnance v dojížďce na kole podpoří. „Například umístí před své sídlo cyklistické stojany nebo zřídí pro pracovníky šatny," vysvětluje Iva Nevečeřalová. Hodnotit se budou i videa, která mohou firemní týmy natočit. Všichni soutěžící mohou navíc čerpat slevy ve vybraných cyklistických obchodech a servisech (7).

 

I když se kampaň může jevit jako výstřední, v řadě moderních metropolí Evropy je doprava na kole běžná a úředník na kole v obleku není ničím výjimečný. „V Dánsku patří jízda na kole mezi nejoblíbenější způsoby městské dopravy. Devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo a v Kodani jezdí do práce na kole přibližně 36 % obyvatel," říká dánský velvyslanec v ČR Ole E. Moesby, který sám často jezdí po Praze na speciálním kole Christiania s velkým přepravním vozíkem.

 

„Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních," doplňuje velvyslanec Moesby. Ze statistik EU totiž vyplývá, že 70 % zátěže životního prostředí ve městech pochází z automobilové dopravy.

 

Pražané vykonají na kole jen necelá dvě procenta svých cest. „Kolo není dobré jen ke sportu. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem," říká ministr dopravy Vít Bárta, který převzal nad kampaní „Do práce na kole" záštitu. „Hlavní město trpí nadměrným automobilismem, na který není stavěné. Pražané by měli více jezdit na kole, jak je to běžné nejen v Kodani, ale i Vídni, Berlíně nebo Curychu," říká ministr Bárta. Doplnil, že i jeho úřad se zapojí do soutěže „Cyklozaměstnavatel roku". Již nyní je možné dojet až k budově ministerstva po značené cyklostezce a využít nově instalované cyklostojany.

 

Příkladem firmy, v níž kolo není exotickým úkazem, může být tvůrce webů a aplikací Et netera. „S dojížďkou do práce na kole začali zaměstnanci, jež se zúčastňují cyklistických závodů, a postupně strhli další. Firma zřídila garáž pro kola a několik sprch se zařízením pro sušení dresů. Před lety jsme zakoupili služební městské kolo, které využíváme k pojížďkám v okolí firmy i k cestám za klienty. U ostatních účastníků silničního provozu vzbuzuje pozornost a působí tak i jako výborný nosič reklamy. K ježdění na kole nemusíme nikoho nutit. Mnohdy je to rychlejší než autem, kolo je navíc ohromně trendová záležitost," vysvětluje Jan Pastyřík ze společnosti Et netera.

 

„Celá moje rodina žila řadu let v Kanadě a USA. Všude tam je používání kola naprosto běžné a člověka to úplně nakazí. I já jsem jezdil každý den do práce patnáct kilometrů na kole," popisuje své zkušenosti šéftrenér hokejového svazu Slavomír Lener, který je jedním z podporovatelů kampaně Auto*Matu. „Ve Švédsku jezdili na zápasy na kole i hokejoví hráči. Je to do značné míry součást skromného životního stylu, kde auto není symbolem postavení," dodává Lener.

 

Zatímco kampaň „Do práce na kole" právě startuje, své cyklotýmy už připravují divadla Archa a Ponec, společnosti Zentiva, ABB, ČSOB, Deloitte, DHL, Et netera, Tremco, Žaket, Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy, Akademie věd ČR, Člověk v tísni, ambasády Dánska, Švédska a Spojených států nebo operátor Vodafone. Další se mohou registrovat až do 28. dubna na stránkách www.dopracenakole.net. Samotná soutěž o „zelené kilometry" bude probíhat měsíc poté, konkrétně od 29. dubna do 29. května (8).

 

Jezděte do práce na kole, soutěžte a vyhrajte!

www.dopracenakole.net

 

 

 

Přílohy:

 

1) Videoklipy ke kampani

 

Ekonomové Tomáš Sedláček a Jan Bureš ukazují, že jezdit do práce na kole je normální:

Společnost Et netera podporuje dojížďku svých zaměstnanců do práce na kole:

http://dopracenakole.net/category/videa/

 

2) Cyklistická doprava v Praze

 

Rekreační cyklistika v České republice zažívá doslova boom. Na kole jezdí podle různých odhadů 30 - 50 % obyvatel od teenagerů až po seniory. Na trhu je k dispozici široká škála cyklistických potřeb a doplňků pro cykloturistiku, jízda na kole je druhou nejoblíbenější sportovní aktivitou. S tímto trendem souvisí i dopravní cyklistika v obcích, nicméně podstata dopravního ježdění se svojí povahou zásadně odlišuje. Cyklistická doprava nemá v současnosti vybudované dostatečné zázemí díky přímé soutěži s boomem automobilismu.

 

Průměrný podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu činí v českých městech 7,3 %, v Praze pouze 1,8 %. V hlavním městě by 29 % obyvatel rádo používalo jízdní kola pro cesty do práce a za službami, pokud by k tomu měli dobré podmínky. Těmi je myšlena především hustá síť zklidněných ulic, cyklistických pruhů a cyklostezek, a podpora pro kolo v cíli. Dopravní odborníci odhadují reálné možnosti cyklistické dopravy v Praze v rozmezí 8 - 15 %, což odpovídá úrovni Mnichova, Vídně či Berlína. Pravděpodobně největší bariérou rozvoje cyklistické dopravy je dnes subjektivní vnímání prostředí města jako nebezpečného a nevhodného pro cyklisty, ale také příliš silně zažitá představa kola jako výlučně sportovního a rekreačního prostředku.

 

Zdroj informací: INCOMA Research, Sport Equipment & Fashion 2007, ČSÚ, sčítání obyvatel 2001, Výzkum ÚDI Praha, 2010

 

3) Kampaň „Do práce na kole"

 

Do soutěže Cyklozaměstnavatel roku se může zapojit každý zaměstnanec obchodní, neziskové či státní společnosti. Stačí dát dohromady tým alespoň dvou lidí, kteří budou ve dnech 29. dubna - 29. května soutěžit o co největší počet „zelených" kilometrů ujetých do práce a z práce na jízdním kole. Odměněn bude nejlepší tým, nejlepší jednotlivec a nejlepší firma.

 

Bodovat se bude také úroveň opatření, kterými firma podporuje zaměstnance v dojíždění do práce na kole (infrastruktura, motivační programy atd.).

 

Natočte video nebo nafoťte a popište, jak jezdí váš tým do práce na kole. Všechny příspěvky budou zveřejněny a ty nejlepší odměněny zvláštní cenou.

 

Proč se do soutěže zapojit?

 

1. Bude vás to bavit

Soutěž zaujme a pobaví zaměstnance i vedení vaší firmy

 

2. Pomůžete sobě i životnímu prostředí

Jízdou na kole si vylepšíte fyzickou kondici a náladu. Pokud zvolíte bicykl nebo jdete pěšky, jste ohleduplní k okolí a pomůžete pražskému ovzduší.

 

3. Ušetříte čas, nervy i peníze

Kolo nepotřebuje benzín, netrčí v dopravních zácpách a nemusíte složitě hledat parkovací místo ani za ně platit. Na cesty do 4 km je kolo ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem. Na velké přesuny je možné naložit kolo do metra nebo vlaku.

 

4. Získáte slevy

Můžete využít slevy na zboží ve vybraných cyklistických obchodech a servisech

 

5. Můžete vyhrát hodnotné ceny

Na vítěze čeká víkendový zájezd do Kodaně, jízdní kolo, cyklistické vybavení a další ceny

 

Nechte si poradit, jak na to

Auto*Mat poradí firmám i jednotlivcům jak postupovat při instalaci cyklostojanů nebo jak se v městském provozu vyhnout nehodě či krádeži kola, nabídne sadu teambuildingových cyklovýletů a na požádání navrhne nejlepší trasu z vašeho bydliště do zaměstnání.

 

Jak se lze přihlásit a kde získat další informace?

www.dopracenakole.net

 

4) Kampaň „Do práce na kole" podporují osobnosti

 

Jan Bureš, hlavní ekonom Poštovní spořitelny

 

„Kolo mě baví, a proto se na něm snažím být co nejčastěji. V práci většinou sedím a přemýšlím, a proto je cesta do práce na kole vítaným osvěžujícím zážitkem, kterým si provětrám mozkové závity. Fyzická únava je pro mě psychickým odpočinkem, a kolo je tak pozitivním motorem mé denní práce."

 

Tomáš Sedláček, hlavní makroekonomický stratég ČSOB

 

„Po centru je cyklistika rychlejší než cokoli jiného včetně helikoptéry. (Spěchající ministři by tedy měli jezdit na kole.) Cyklistika má ve městě mnoho výhod nad automobily. Tak zaprvé, na jedno místo pro auto zaparkujete hravě pět sedm kol. Zadruhé, s kolem můžete jezdit ode dveří ke dveřím, což automobilisté nemohou a ztrácí tím mnoho času. Odhaduji, že díky kolu šetřím denně tak hodinu, za týden to dělá víc než půl pracovního dne. Další výhoda kola je čistě psychologická. Je to prostě zábava, cesta, na kterou se můžete těšit. Napadají vás úplně jiné myšlenky než při pasivním sezení v autě. Za další, kola nevytváří zácpy. Každý chodec a každý motorista by měl cyklistovi být vděčný za každé ušetřené parkovací místo. Kola jsou také vůči chodcům mnohem ohleduplnější a nesrovnatelně bezpečnější. Další věc: ušetříte za rotopedy a spinning a za fitko vůbec, nemluvě o odtučňovacích kůrách. K tomu si přičtěte ekologické argumenty."

 

5) Podíl cest ujetých na kole v různých zemích Evropy

 

Podíl cyklistické dopravy v Nizozemí činí 27 % ze všech uskutečněných cest, v České republice je to pouze 3,1 % (údaj z roku 2001).

 

 

 

Země

Podíl cest na kole (%)

Nizozemí

27

Dánsko

17

Švédsko

13

Německo

12

Finsko

6

Francie

4

ČR

3,1

Velká Británie

2

USA

1

 

Data: Internet (údaje za ČR z roku 2001, údaje z ostatních zemí z let 2007 - 2008).

 

Vybraná města Evropy nad 250 000 obyvatel a podíl cyklistické dopravy na uskutečněných cestách.

 

Město

Podíl cest na kole

Údaj za rok

 Kodaň

36%

2004

 Amsterodam

22%

2004

 Drážďany

17%

2008

 Berlín

13%

2008

 Frankfurt

7%

2004

 Stockholm

7%

2004

 Helsinki

6%

2004

 Vídeň

5%

2010

 Curych

5%

2001

 Budapešť

2%

2004

 Praha

1,8 %

2010

 

Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share

 

(6) Jak přispívá jízda na kole ke zdraví?

 

Řada lékařských studií potvrzuje, že jízda na kole zvyšuje obranyschopnost organismu proti chorobám. Například z výzkumu z Finska provedeného na lidech pracujících v továrně vyplynulo, že pravidelná jízda na kole přiblíží stupeň jejich fyzické kondice na úroveň o deset let mladších jedinců. Další studie dospěla k závěru, že ti, kteří od svých 35 let ujedou 95,56 km týdně, si tak mohou přidat dva roky života. Dánská studie vyvodila, že cyklistika jako součást normální denní aktivity může poskytnout stejné zlepšení fyzického stavu jako speciální tréninkový program.


Zdroj: „Silniční doprava a zdraví", Londýn, Britská lékařská asociace, 1997.

 

Kolo je také jedním z nejlepších odtučňovacích prostředků. Za hodinu jízdy na kole rychlostí 15 - 20 kilometrů v hodině spálí jezdec 1 764 KJ. Pro srovnání: posilování v posilovně spálí za hodinu průměrně jen 660 KJ, aerobik 1 546 KJ. Cyklistika je vhodná i pro lidi, kteří již mají zdravotní problémy a potřebují si zlepšit svoji kondici a ochablé svaly. Šetří totiž takzvané velké klouby - zejména kolena a kyčle, a je pro člověka hned po chůzi nejpřirozenějším pohybem. Jezdit na kole tedy mohou i lidé obézní, pro které není vhodné běhání, které škodí právě velkým kloubům.

 

Jízda na kole ve městě v automobilovém provozu bývá považována za nezdravou. Pro tuto domněnku však neexistuje žádný důvod. Množství studií potvrzuje, že cyklisté rozhodně nejsou vystaveni exhalacím více než ostatní účastníci provozu. Některé studie naopak prokázaly, že řidič sedící v autě během dopravní zácpy je vystaven exhalacím více než cyklista, který rychle projede.

 

Novější studie používající epidemiologická data potvrzují významný pozitivní efekt na zdraví vlivem dojíždění na kole do práce. Relativní riziko úmrtí je dle těchto studií o 28 % menší u lidí, co používají kolo k cestě do a z práce, i když jsou vystaveni vyššímu riziku dopravní nehody.

 

Studie provedená v dánské městě Odense ukazuje, že podpora cyklistické dopravy přináší značné úspory zdravotnímu systému. Tyto úspory jsou dokonce větší než celkové investice do kampaní na podporu používání jízdních kol a na výstavbu infrastruktury pro cyklisty.

 

Zdroj: Jízda na kole, bezpečnost a zdraví (Thomas Krag Mobility Advice):

http://www.cdv.cz/file/clanek-jizda-na-kole-bezpecnost-a-zdravi/

 

Země, kde se vysoké procento lidí přepravuje aktivně (na kole, pěšky nebo veřejnou dopravou), vykazují obecně nižší úroveň obezity. Aktivní doprava je v těchto zemích nepřímo úměrná míře obezity. Ačkoliv tyto výsledky neprokazují jednoznačnou souvislost, naznačují, že aktivní doprava může být jedním z faktorů, který vysvětluje rozdíly v míře obezity v různých zemích.

 

Zdroj: Bassett, Jr., D.R., Pucher, J., Buehler, R., Thompson, D.L., & Crouter, S.E. (2008). Walking, Cycling, and Obesity Rates in Europe, North America, and Australia. Journal of Physical Activity & Health, 5(6).

 

Jízda na kole je prospěšná fyzickému i psychickému zdraví. Cyklistika zpevňuje svalstvo, přispívá k lepšímu krevnímu oběhu, posiluje dýchací soustavu. Zároveň přináší regeneraci duševních sil, pomáhá člověku přijít na jiné, příjemnější myšlenky. Díky kolu předcházíme častým zdravotním problémům, jako jsou bolesti zad nebo onemocnění srdce a krevního oběhu. Tělesná aktivita spojená s jízdou na kole snižuje riziko srdečního infarktu. Ve studii na 59 mužích s lehkým až středním selháváním srdce se ukázalo, že hodina na kole třikrát týdně dokáže během osmi týdnů zlepšit sexuální funkce a vést i k celkově lepší kvalitě života.

 

Zdroj: Výroční setkání American Heart Association v Anaheimu v Kalifornii

 

7) Co mohou soutěžící vyhrát

 

Dánské velvyslanectví věnuje cenu nejlepšímu zaměstnanci/zaměstnankyni, který/která najede nejvíce zelených kilometrů na cestě do/z práce. Cenou je víkendový zájezd do Kodaně - města cyklistů - od 16. do 18. září 2011. Cena zahrnuje zpáteční letenku Praha - Kodaň pro dvě osoby, dvoulůžkový pokoj ve čtyřhvězdičkovém hotelu Ascot v centru Kodaně a pronájem jízdních kol po celou dobu pobytu. Nejlepší jezdec obdrží mimo jiné také na míru šitý cyklistický model od ateliéru Segrasegra.

 

Odměněny budou tři nejlepší zaměstnanecké týmy, které obdrží kromě sady cyklistického vybavení a slev společný zážitek v Lanovém centru Proud.

 

Titul Cyklozaměstnavatel roku a firemní kolo od firmy Citybikes obdrží firma, která získá nejvíce bodů za opatření podporující cyklodojíždku svých zaměstnanců.

 

Originální firemní kolo sestavené dílnou Bicykl a vstupenky na červnový Prague City Festival dostane firma, která natočí nejlepší video nebo pořídí fotografie svého zapojení do kampaně.

 

Kromě toho je ve hře široká škála cyklistického vybavení a slev od partnerských firem.

 

Úplný přehled cen najde na webu: www.dopracenakole.net

 

8) Kampaně „do práce na kole" v Evropě

 

Podobná kampaň, jaká začíná letos v Praze, probíhá pod stejným názvem již čtvrtým rokem v Maďarsku. O loňský ročník soutěží byl tak vysoký zájem, že organizátoři zavedli dokonce speciální soutěžní kategorie pro bankovní sektor, média, konzultantské společnosti apod. Přihlásilo se neuvěřitelných 10 tisíc účastníků. Kampaň zde podporuje nejen ministerstvo národního rozvoje, ale také například maďarské dráhy, které během soutěže převážejí kola ve vlacích zdarma. Více informací: www.bam.hu.

 

Podobné kampaně probíhají také v Německu (www.mit-dem-rad-zur-arbeit.de/), Rakousku (www.bike2business.at), Velké Británii (www.cyclefriendlyemployers.org.uk) nebo v Dánsku (www.vcta.dk/forside.aspx).

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře